LID WORDEN

Overtuigd van de voordelen? Meer inlichtingen? Technische vragen? Neem vrijblijvend contact op met "Spitfireclub Vlaanderen" Wij proberen u zo spoedig mogelijk te contacteren!

Stuur ons een e-mail of gebruik ons formulier.

Of schrijf naar:

Spitfireclub Vlaanderen vzw
Ridderstraat 12
3800 Sint-Truiden

lidgeld: 30€ voor het spitjaar 2019

0495/548565

club rekening nummer: BE40 0682 4388 1063 BIC/GKCCBEBB
evenementen rekening club: BE44 3631 7545 4145 BIC/ BBUBEBB
ondern. num 0870.905.095

SPITFIRECLUB VLAANDEREN

Onderhoud

Kleppen

Een goede afstelling van de kleppen is vooral met het gebruik van het huidige "vuurwater" erg belangrijk. Toen onze Spit gebouwd werd en de wagens nog met echte benzine reden werd afstellen om de 20000 km aangeraden. Nu is een controle om de 10000 km zeker geen overbodige luxe. ( tenzij de cilinderkop aangepast werd op loodvrije)

Waarom kleppen stellen?

De prestaties van de motor worden voor een stuk bepaald door de klepspeling.
Als de klepspeling te groot is gaan de prestaties van de motor achteruit omdat de kleppen later openen en vroeger sluiten dan voorzien.
Is de klepspeling te klein dan bestaat er gevaar voor overhitting van de kleppen met als gevolg verbrande kleppen en beschadigde zittingen.
Het afstellen van de kleppen moet dan ook een routineklus zijn.

Steeds de kleppen afstellen bij koude motor!

Verwijder het kleppendeksel om de toegang tot de tuimelaars te verkrijgen en verwijder de bougies zodat de motor makkelijker kan rondgedraaid worden.

De kleppen van voren naar achteren nummeren. De krukas draaien door aan de ventilatorbladen te draaien totdat de kleppen volgende standen bereiken:

Kleppen 1 en 3 afstellen terwijl kleppen 6 en 8 ingedrukt zijn
Kleppen 2 en 5 afstellen terwijl kleppen 4 en 7 ingedrukt zijn
Kleppen 6 en 8 afstellen terwijl kleppen 1 en 3 ingedrukt zijn
Kleppen 4 en 7 afstellen terwijl kleppen 2 en 5 ingedrukt zijn.

Een voelermaatje van 0,25 mm (0.010 in) tussen de toppen van elke klep en de tuimelaar steken om de tuimelaarspeling van elk paar kleppen bij bovengenoemde 4 standen te controleren. Waar afstelling noodzakelijk is, de stelschroef naar vereiste draaien, zodat een weinig wrijving ontstaat wanneer het voelermaatje over de kleptop bewogen wordt. De stelschroef opnieuw vastdraaien en de speling opnieuw controleren.

Bougies en kleppendeksel terug monteren. Gebruik een nieuw dichting.

Kleuren

Kleur

Kleur code

Mk1

Mk2

Mk3

Mk4

1500

White 19 '63-'64 Alle jaren Alle jaren Alle jaren '74-'77
Leyland White NAF - - - - '77-'80
Spa White Geen code '62-'63 - - - -

Sienna Brown

23

-

-

'69-'70

'70-'74

-

Russet Brown

93/AAE

-

-

-

-

'77-'80

Maple Brown

83

-

-

-

-

'74-'77

Vermillion Red

CAE

-

-

-

-

'77-'80

Carmine Red

82(82/CAA voor 1500)

-

-

-

'72-'74

Alle jaren

Damson Red

17

-

-

'68-'69

'70-'72

-

Pimento Red

72

-

-

-

'72-'74

'74-'77

Signal Red

32

Alle jaren

Alle jaren

Alle jaren

'70-'71

-

Flamenco Red

CAD

-

-

-

-

'77

Cherry Red

22

'63-'64

-

-

-

-

Topaz Orange 84 - - - - '74-'77
Inca Yellow 94/FAB - - - - '77-'80
Jasmine Yellow 34 - - '68-'69 - -
Jonquil Yellow 14 '63-'64 - - - -
Mimosa Yellow 64 - - - '73-'74 '74-'77
Pale Yellow
(Primrose)
Geen code '62-'63 - - - -
Saffron Yellow 54 - - '70 '70-'71 -

Emerald Green

65

-

-

-

'72-'74

-

Laurel Green

25

-

-

'68-'70

'70-'71

-

Conifer Green

25

'63-'64

Alle jaren

'67-'68

-

-

Lichfield Green

45

'62-'63

-

-

-

-

Java Green

85/HAB

-

-

-

-

'74-'77

British Racing Green

75

-

-

-

-

'74-'77

Brooklands Green

HAE

-

-

-

-

'77-'80

French Blue

126

-

-

-

'72-'74

'74-'77

Powder Blue Geen code '62-'63 - - - -

Royal Blue

56

'64

Alle jaren

Alle jaren

-

-

Sapphire Blue

76

-

-

-

'70-'74

-

Delft Blue

136

-

-

-

-

'74-'77

Pageant Blue

JAE

-

-

-

-

'77-'80

Tahiti Blue

146/JAE

-

-

-

-

'77

Valencia Blue

66

-

-

'68-'70

'70-'71

-

Wedgwood Blue 26 '63-'64 Alle jaren Alle jaren '70-'71

-

Mallard Blue

106

-

-

-

'72-'74

-

Magenta

92

-

-

-

'73-'74

-

Phantom Grey 38 '62-'63 - - - -

Zwart

11

alle jaren

'64-'65

-

-

-