Onderhoud
Kleppen
Een goede afstelling van de kleppen is vooral met het gebruik van het huidige "vuurwater" erg belangrijk. Toen onze Spit gebouwd werd en de wagens nog met echte benzine reden werd afstellen om de 20000 km aangeraden. Nu is een controle om de 10000 km zeker geen overbodige luxe. ( tenzij de cilinderkop aangepast werd op loodvrije)
Waarom kleppen stellen?
De prestaties van de motor worden voor een stuk bepaald door de klepspeling.
Als de klepspeling te groot is gaan de prestaties van de motor achteruit omdat de kleppen later openen en vroeger sluiten dan voorzien.
Is de klepspeling te klein dan bestaat er gevaar voor overhitting van de kleppen met als gevolg verbrande kleppen en beschadigde zittingen.
Het afstellen van de kleppen moet dan ook een routineklus zijn.
Steeds de kleppen afstellen bij koude motor!
Verwijder het kleppendeksel om de toegang tot de tuimelaars te verkrijgen en verwijder de bougies zodat de motor makkelijker kan rondgedraaid worden.
De kleppen van voren naar achteren nummeren. De krukas draaien door aan de ventilatorbladen te draaien totdat de kleppen volgende standen bereiken:
Kleppen 1 en 3 afstellen terwijl kleppen 6 en 8 ingedrukt zijn
Kleppen 2 en 5 afstellen terwijl kleppen 4 en 7 ingedrukt zijn
Kleppen 6 en 8 afstellen terwijl kleppen 1 en 3 ingedrukt zijn
Kleppen 4 en 7 afstellen terwijl kleppen 2 en 5 ingedrukt zijn.
Een voelermaatje van 0,25 mm (0.010 in) tussen de toppen van elke klep en de tuimelaar steken om de tuimelaarspeling van elk paar kleppen bij bovengenoemde 4 standen te controleren. Waar afstelling noodzakelijk is, de stelschroef naar vereiste draaien, zodat een weinig wrijving ontstaat wanneer het voelermaatje over de kleptop bewogen wordt. De stelschroef opnieuw vastdraaien en de speling opnieuw controleren.
Bougies en kleppendeksel terug monteren. Gebruik een nieuw dichting.
Kleuren
Kleur |
Kleur code |
Mk1 |
Mk2 |
Mk3 |
Mk4 |
1500 |
White | 19 | '63-'64 | Alle jaren | Alle jaren | Alle jaren | '74-'77 |
Leyland White | NAF | - | - | - | - | '77-'80 |
Spa White | Geen code | '62-'63 | - | - | - | - |
Sienna Brown |
23 |
- |
- |
'69-'70 |
'70-'74 |
- |
Russet Brown |
93/AAE |
- |
- |
- |
- |
'77-'80 |
Maple Brown |
83 |
- |
- |
- |
- |
'74-'77 |
Vermillion Red |
CAE |
- |
- |
- |
- |
'77-'80 |
Carmine Red |
82(82/CAA voor 1500) |
- |
- |
- |
'72-'74 |
Alle jaren |
Damson Red |
17 |
- |
- |
'68-'69 |
'70-'72 |
- |
Pimento Red |
72 |
- |
- |
- |
'72-'74 |
'74-'77 |
Signal Red |
32 |
Alle jaren |
Alle jaren |
Alle jaren |
'70-'71 |
- |
Flamenco Red |
CAD |
- |
- |
- |
- |
'77 |
Cherry Red |
22 |
'63-'64 |
- |
- |
- |
- |
Topaz Orange | 84 | - | - | - | - | '74-'77 |
Inca Yellow | 94/FAB | - | - | - | - | '77-'80 |
Jasmine Yellow | 34 | - | - | '68-'69 | - | - |
Jonquil Yellow | 14 | '63-'64 | - | - | - | - |
Mimosa Yellow | 64 | - | - | - | '73-'74 | '74-'77 |
Pale Yellow (Primrose) |
Geen code | '62-'63 | - | - | - | - |
Saffron Yellow | 54 | - | - | '70 | '70-'71 | - |
Emerald Green |
65 |
- |
- |
- |
'72-'74 |
- |
Laurel Green |
25 |
- |
- |
'68-'70 |
'70-'71 |
- |
Conifer Green |
25 |
'63-'64 |
Alle jaren |
'67-'68 |
- |
- |
Lichfield Green |
45 |
'62-'63 |
- |
- |
- |
- |
Java Green |
85/HAB |
- |
- |
- |
- |
'74-'77 |
British Racing Green |
75 |
- |
- |
- |
- |
'74-'77 |
Brooklands Green |
HAE |
- |
- |
- |
- |
'77-'80 |
French Blue |
126 |
- |
- |
- |
'72-'74 |
'74-'77 |
Powder Blue | Geen code | '62-'63 | - | - | - | - |
Royal Blue |
56 |
'64 |
Alle jaren |
Alle jaren |
- |
- |
Sapphire Blue |
76 |
- |
- |
- |
'70-'74 |
- |
Delft Blue |
136 |
- |
- |
- |
- |
'74-'77 |
Pageant Blue |
JAE |
- |
- |
- |
- |
'77-'80 |
Tahiti Blue |
146/JAE |
- |
- |
- |
- |
'77 |
Valencia Blue |
66 |
- |
- |
'68-'70 |
'70-'71 |
- |
Wedgwood Blue | 26 | '63-'64 | Alle jaren | Alle jaren | '70-'71 |
- |
Mallard Blue |
106 |
- |
- |
- |
'72-'74 |
- |
Magenta |
92 |
- |
- |
- |
'73-'74 |
- |
Phantom Grey | 38 | '62-'63 | - | - | - | - |
Zwart |
11 |
alle jaren |
'64-'65 |
- |
- |
- |